Eten, Drinken & Gastvrijheid

De belangstelling voor eten, drinken en gastvrijheid in relatie tot het welzijn van mensen neemt alsmaar toe. Ook in de zorg dringt die beweging door.

Zo zijn er veel initiatieven op het snijvlak van eten, drinken en gezondheid. Of het nu gaat om leefstijlgeneeskunde, koken met minder zout, suiker en vet of het tegengaan van ondervoeding, veel ziekenhuizen en zorginstellingen zijn zich bewust van de urgentie om stappen te zetten.

- Hoe ontwikkel je een visie op het gebied van eten en drinken?
- Welke voedingsconcepten maken daadwerkelijk verschil voor de patiënt of bewoner?
- Van welke good practices kun je leren en hoe spelen leveranciers in op de gezondheidstrend?

De realiteit is eveneens dat er door bezuinigingen veel kennis van eten en drinken onder medewerkers is verdwenen. Het is hoogste tijd om weer vooruit te kijken. Wat te denken van smaaksturing, door het juiste gebruik van kruiden tot gastro-engineering aan toe. Het past in de ontwikkeling naar doelgroepgerichte en gepersonaliseerde zorg, afgestemd op de wensen, behoeften en het ziektebeeld van zorgbehoevenden.
Duurzaam eten en drinken kan in de zorg ook een flinke impuls gebruiken. Het tegengaan van voedselverspilling is door veel organisaties opgepakt; het bespaart immers geld. Het gebruik van streek- en seizoensproducten is een mooie manier om bij te dragen aan het milieu, de regio, mooie smaken en herkenbaarheid voor patiënten en cliënten.

- Wat zijn de trends en ontwikkelingen rond eten en drinken in de zorg?
- Hoe zorg ik dat medewerkers dit kunnen doorvertalen naar de werkvloer?
- Welke tools en opleidingen kunnen hierin ondersteunen?
- Hoe waarborg ik lekkere, gezonde en veilige maaltijden voor patiënten en cliënten?

Welzijn, gastvrijheid, persoonsgerichte zorg, beleving. Het zijn termen die nauw met elkaar verweven zijn. Ziekenhuizen spannen zich in om in de onzekere en soms angstige situatie van een ziekenhuisbezoek het patiënten of bezoekers toch zo aangenaam als mogelijk te maken. Goede medische zorg is een randvoorwaarde maar met gastgerichtheid kun je jezelf als zorgorganisatie onderscheiden. In de langdurige zorg heeft welzijn ook focus gekregen. Mag iemand in de laatste levensfase, te midden van alle beperkingen en teleurstellingen, alsjeblieft zoveel als mogelijk genieten van zijn of haar oude dag?

- Hoe zorg ik ervoor dat een gast zich prettig voelt bij een verblijf of bezoek?
- Welke momenten in de klantreis zijn daarbij bepalend?
- Hoe verbeter ik houding en gedrag van medewerkers en verander ik de organisatiecultuur?
- Hoe kan het gebouw en de omgeving een impuls geven aan de beleefde gastvrijheid?

Tijdens Zorgtotaal krijgen deelnemers in Hal 7 via kennissessies en exposanten inzicht in relevante ontwikkelingen en oplossingen aangereikt voor vraagstukken rond eten, drinken en gastvrijheid in de zorg.

Deelnemen als leverancier
Heeft u aanbod voor de zorg op het gebied van Eten, Drinken & Gastvrijheid? Dan mag u Zorgtotaal 2019 niet missen. U kunt hieronder de deelnamemogelijkheden aanvragen.

deelnamebutton-zorgtotaal.png
Hoofdmediapartner
Mediapartners