Zo pak je privacy- en securitykwesties in zorg aan

De veiligheid van de patiënt staat in de zorg voorop. Tegelijkertijd is de zorgverlener verantwoordelijk voor belangrijke delen van de digitale verwerking van patiëntinformatie, waarbij de tijd- en werkdruk toeneemt en cybercriminelen steeds vernuftiger worden. Het is niet gek dat datalekken vaker voorkomen, ook in de zorgsector. Het is nu belangrijker dan ooit om je organisatie weerbaar te maken en te houden, zodat je medewerkers veilig werken en zich kunnen richten op hun werkzaamheden. Hoe houd je in- en externe dreigingen buiten de deur en de informatievoorziening gezond?
Vaak wordt gezegd dat het grootste risico zich bevindt tussen de stoel en het toetsenbord, oftewel de medewerker. Maar medewerkers weten in de meeste gevallen niet eens dat ze iets onveiligs of met een groter risico doen. Daarom gaan we bij het maken van een security-beleid uit van een drie-eenheid: mens, techniek en processen. Wil je de informatieveiligheid en weerbaarheid verhogen, zorg er dan voor dat technisch de zaken op orde zijn, je je processen onder het veiligheidsvergrootglas houdt en je medewerkers uitgerust zijn met de juiste kennis en stimulering in gedragsverandering. Door deze drie-eenheid aan te houden, worden je zorgmedewerkers op de juiste manier gefaciliteerd om daadwerkelijk veilig te werken.