
Augmented reality werkt in veel gevallen met een smartphone of tablet. Met de juiste apps hebben patiënten en zorgmedewerkers er zo ineens een extra hulpmiddel bij. Hoe werkt de techniek en waar liggen de kansen?
Met een gratis AR-app biedt het Erasmus MC een virtuele rondleiding aan. Richt de camera van je smartphone of tablet naar een vrije plek in je kamer, druk op de knop van de app en ziedaar op je scherm: een virtuele maquette in je woonkamer. Een voice-over geeft vervolgens meer informatie over het gebouw, de zorg, onderzoeken en het onderwijs. Je kunt zelfs 360 graden rondkijken in een operatiekamer. “Na onze verbouwingen in 2018 was er veel interesse in het ziekenhuis”, zegt woordvoerder David Drexhage. “Met AR kunnen geïnteresseerden een kijkje nemen. Medewerkers laten er hun werkplek mee zien.”
VR en AR
Virtuele rondleidingen zijn zowel met AR als VR te maken. Het verschil? Virtual reality (VR) plaatst iemand volledig in een virtuele realiteit. Het voelt alsof je daadwerkelijk ergens anders bent, bijvoorbeeld in het ziekenhuis. Of het haalt je daar juist weg. Zo ‘verplaatst’ PlaygroundVR kinderen naar een virtuele speeltuin, zodat ze hun ziekenhuisbed even vergeten. VR vervangt dus de realiteit.
AR werkt anders. Die techniek vult de realiteit aan. In veel gevallen is er ook geen speciale bril nodig, enkel een smartphone of tablet. De camera van dat apparaat scant de omgeving en begrijpt en herkent die. Vervolgens vult de AR-app die locatie aan met digitale filters of lagen, zoals teksten, video’s, animaties, 3D-modellen of een maquette van het Erasmus. Dit alles is te bekijken op het scherm van het mobieltje of de tablet.
Honderden handleidingen
Een eenvoudige vorm van AR werkt door middel van een QR-code. Na het scannen hiervan volgt dan automatisch een actie van de AR-app. De ARNA -app, bijvoorbeeld, laat op deze manier snel en eenvoudig gebruiksaanwijzingen van zorghulpmiddelen zien. “Verpleeghuizen en instellingen gebruiken honderden technisch-medische hulpmiddelen en er komen steeds meer nieuwe innovaties op de medewerkers af”, zegt David de Jong, één van de makers van ARNA. “Er is geen tijd voor een mini-cursus en die collega die het apparaat wel kent, heeft het ook druk.”
Naar schattig zijn medewerkers nu zo’n vier uur per maand kwijt met het opzoeken of navragen van de juiste instructies. ARNA voorziet daarom alle apparatuur van een QR-code. Scan deze met de bijbehorende app en de handleiding staat direct in beeld. “Verpleegkundigen gaven aan dat ze het liefst duidelijke foto’s en video’s zien. De handleidingen hebben daarom veel visuele aanwijzingen.”
Ook thuiszorgmedewerkers en mantelzorgers maken inmiddels gebruik van de app. Die lopen tegen hetzelfde probleem aan als er ineens weer een nieuw…
Lees het volledige artikel op ducthhealthhub.nl