Nieuws
15 januari 2021

'Proactieve' softwarerobot verdient onze aandacht

Robotgestuurde procesautomatisering (robotic process automation, rpa) groeit razendsnel. Saaie en repetitieve computerhandelingen als klikken, typen, bestanden maken, browsen, knippen en plakken, is een softwarerobot prima aan te leren. Waarna de robot zich als een virtuele medewerker in en tussen de applicaties beweegt. Maar is het terecht dat unattended rpa meer aandacht krijgt dan attended rpa?

Actuele rpa-voorbeelden gaan nagenoeg altijd over unattended rpa. Dit zijn robots die autonoom werken en waar je als mens (in operationele zin) niet naar om hoeft te kijken. Denk aan een robot die via e-mail ontvangen bestellingen in relevante applicaties verwerkt, inclusief de klantcommunicatie. Of een robot die dossiers op kwaliteitsfacetten controleert en de juiste personen betrekt. Beide voorbeelden belichten de onafhankelijke aard van unattended robots.

Attended robots helpen je als een ‘superarm’ tijdens jouw werk in/tussen allerlei applicaties. De robot gaat of op verzoek van de gebruiker of automatisch op basis van wat er op het scherm gebeurt aan de slag. Je kunt denken aan een robot die razendsnel alle relevante applicaties opent bij een nieuw telefoongesprek of e-mail in een serviceorganisatie of een robot die proactief aanbiedt een e-mailconcept op te stellen direct na het opslaan van een formulier in een applicatie.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Mediapartners