Nieuws
12 januari 2021

Pandemie geeft Philips vleugels

Gezondheidszorg op afstand, virtuele zorg en telemonitoring zijn trends die tijdens de pandemie zijn ingezet en ook in de toekomst van kracht blijven. Daarin gelooft Philips, zoveel maakt het bedrijf duidelijk op de techbeurs CES, die vandaag van start is gegaan. Om te laten zien waar die ontwikkeling naartoe gaat, heeft Philips op de virtuele beurs een interactieve stadswijk ingericht. Door digitale huizen binnen te lopen, zien beursbezoekers hoe verschillende generaties bewoners Philips’ nieuwe medische technologie inzetten.

Philips ziet de wereld van ‘personal health’ samensmelten met die van ‘professional health'. Ontwikkelingen die elkaar versterken. 'De gezondheidszorg beweegt zich buiten de vier muren van het ziekenhuis naar de mensen thuis’, aldus Jeroen Tas, chief innovation & strategy officer.     

Tijdens de CES demonstreert Philips hoe zijn digitale-gezondheidstechnologie tijdens Covid-19 zowel consumenten als patiënten ondersteunt. Volgens Tas en Deeptha Khanna (chief business leader personal health) komt alles in een stroomversnelling. 'In het afgelopen jaar kwamen gezondheid en welzijn bovenaan ieders agenda terecht. Mensen realiseren zich hoe belangrijk dit in hun leven is. De virtuele gezondheidszorg is enorm in opkomst', legt Tas uit. Hij schetst het belang van data voor een efficiënt gebruik van intensive-care-eenheden. Tas onderscheidt daarbij drie belangrijke datastromen: van de patiënten, monitoren en ventilators. Bovendien staan er camera's bij de bedden.  

Deze gegevens worden samen met de historische patiëntgegevens in een artificial intelligence (ai)-model gestopt met algoritmen. Daaruit ontstaan inzichten in het welbevinden van de patiënt. Je kunt precies zien welke patiënten achteruit gaan of stabiliseren. Als dat van afstand gebeurt, kunnen de artsen en verpleegkundigen in de ziekenhuizen meer patiënten in de gaten houden. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk automatisch een ventilator anders in te stellen op basis van wat de data aangeven.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Mediapartners