Seminar
do 14 maart | 13:30 - 14:15
Theater 17

Gastvrijheid in het ziekenhuis? Meer dan een lekker taartje.

Er zijn veel verschillen tussen ziekenhuizen en hotels. Er zijn echter ook veel overeenkomsten, vooral waar het niet-klinische aspecten betreft zoals de voedingsvoorzieningen en de accommodatie. Zijn ziekenhuizen gastvrij naar hun patiënten en bezoekers? Wat kan er anders en beter?
Als Hotelschool Den Haag wenden wij onze gastvrijheidsexpertise aan om de niet-medische zorg in ziekenhuizen te verbeteren.
In deze bijeenkomst kijken we naar de resultaten van onderzoek naar patient journeys en kritische touchpoints zoals dat plaatsvindt in het HMC Antoniushove.
Uniek in deze samenwerking is het onderzoek van hotelschoolstudenten samen met medische studenten om de zorg gastvrijer te maken.
Eten, Drinken & Gastvrijheid
Spreker
Angelique & Karin
Angelique Lombarts & Karin A. Brandt
professor in Hospitality, Happiness and Care bij Hotelschool Den Haag & faculty head Managing Operations bij Hotelschool Den Haag
Angelique Lombarts:
Haar hele carrière combineert Lombarts praktijkervaring met academische kennis. Zelf alumna van de hotelschool Maastricht, vervolgt ze haar studie aan de VU met sociale wetenschappen en een PhD in organisatie-antropologie. Na meerdere banen in de internationale hospitality industrie, start zij in 2003 haar eigen bedrijf Aloaconsultancy. Sinds 2007 is zij Lector.
Momenteel kijkt zij met haar hospitality blik en ervaring naar de zorg. Wat kan de zorg leren van de hospitality industrie? Overtuigd dat een gastvrije houding niet alleen sociaal- maatschappelijke rendement levert maar ook economisch gewin, onderzoekt ze met haar studenten wat er in de gezondheidszorg te verbeteren valt.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/angeliquelombarts/

Karin A. Brandt:
Zelf alumna (Hotelschool The Hague 1985) startte Brandt haar carriere in de internationale hotellerie in Hong Kong. De Aziatische houding naar gastgerichtheid is voor haar een voorbeeld hoe invulling gegeven zou kunnen worden gegeven aan deze bekwaamheid of in haar ogen, levenshouding, om mensen met elkaar te verbinden. Haar internationale hotel carriere duurde tot 2008 waarna zij de stap zette naar het culturele veld. Voor het eerst zou een nationaal museum vanuit gastgerichtheid haar organisatie besturen en zij mocht hier inhoud aan geven. Dit leidde naar een Master of Arts waarin Brandt onderzoek deed naar het ontstaan van de houding van Nederlanders jegens gastgerichtheid.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/karinbrandt/
Hoofdmediapartner
Mediapartners